Apologetska udruga bl. Ivan Merz
Katolik.hr
Razlozi nade koja je u nama.
Izbornik

Nova evangelizacija 2

Kategorija: Evangelizacija

,,NOVA” EVANGELIZACIJA (2)

Zašto navodnici kod riječi NOVA? Redovito se tako ne piše. Riječ EVANGELIZACIJA dolazi od grčke riječi “euangelion” što se prevodi s riječju NOVA VIJEST ili Radosna vijest. Evangelizacija je – dakle – PRVA VIJEST O NEČEMU-NEKOMU: dakle po sebi NOVA, još nečuvena! Čemu dodatak “NOVA”??

Ne radi se ovdje u NOVOM SADRŽAJU već NOVOJ METODI! Ona je plod “aggiornamenta Crkve” (posadašnjenja Crkve) što ju je iskovao drage uspomene papa Ivan XIII – Dobri, a u Duhu Svetome razradio II.Vatikanski sabor.

Nije dakle riječ o “NOVOJ VJERI” već o BOŽJOJ OBJAVI, koju valja navješćivati na NOV NAČIN a koja je završila smrću zadnjeg apostola – Sv. Ivana evanđeliste. Svaka naknadna objava u Crkvi smatra se “privatnom” koja vjernika – katolika ne obvezuje.

Mi, stariji svećenici1, svjedoci smo predkoncilske i pokoncilske evangelizacije naše Crkve. Doživjeli smo višegodišnje pripreme za Koncil, sam tijek Koncila (koji smo pratili prema tada dostupnim nam sredstvima); bili smo i pioniri koncilske obnove…

I što se je dogodilo iza Koncila? S jedne strane euforija, nova nada, nov vjetar …pogdjegdje “preša” u ostvarenju novoga, još nedorečenoga i nedovoljno razrađenog pastorala. Kao da je tada – za mnoge – vrijedilo pravilo: ZABORAVI (osudi kao licemjernu) PROŠLOST i ČINI NEŠTO NOVO! Ili pak, s druge strane, osjećaj straha: “MIJENJA SE VJERA”, u opasnosti je naše MILENIJSKO KATOLIČANSTVO?! I, smije se reći, Crkva se je polarizirala na PROGRESISTE i KONZERVATIVCE.  Trebalo se je samo – tih godina – naći npr. na Teološko – pastoralnom tjednu u Zagrebu (koji se održavao redovito u siječnju svake godine). Broj prisutnih (tada još uglavnom samo svećenika) bivao je iz godine u godinu sve to veći. Dvorana s galerijom premala da bi primila sve ŽELJNE ČUTI NEŠTO NOVO za Crkvu. Među prvima govorili su na tom Tečaju koncilski oci – naši biskupi. Gutali smo njihova izlaganja…I što se je dalje išlo, sve su žustriji bili Zagrebački tečajevi. Glavnu su riječ imali eminentni – tada još mladi – profesori “nove teologije”.

Burne i žučne diskusije s velike dvorane, prenosile su se i na prostrane hodnike da bi istom u “grupama” dolazilo do pravih drama u sukobljavanju mišljenja, osporavanju koječega, zauzimanju “novih stavova”, izrugivanje(!) s “onim od jučer” u Crkvi. Odjednom su počelo iskrsavati novi “lideri” s “naprednim”, gotovo revolucionarnim mišljenjima i idejama…Tko nije htio biti brzoplet, morao je šutjeti da ne bi bio cinično ušutkan! I to je dio naše “evangelizacijske povijesti”.

No, svaka stvar ima lice i naličje. Bilo je tako i sa širenjem entuzijazma u provođenju koncilskih dokumenata. Moram priznati, da sam bio među “progresistima”, koji je i sam doživljavao da je mnogo toga u našoj Crkvi zaista odživjelo i da trebaju promjene(!). Ali, nisam prihvaćao baš sve što su nudili “novotari”.

Najveći je problem, što smo tada naglo “otvorili vrata i prozore” i nastao je preveliki propuh u Crkvi. Nismo samo “razluftali” nezdravi zrak…Prejaki vjetar odnio nam je i ono što je moglo i moralo ostati u Crkvi i što je bilo posve kompatibilno s koncilskom – ZDRAVOM – reformom. Moglo bi se ovdje spomenuti, samo usput, kako smo uvođenje novih liturgijskih propisa, pogdjegdje učinili nasilje nad umjetninama, tradicionalnim pučkim liturgijskim i paraliturgijskim napjevima, obredima i sl. Čini se, da smo svi bili svjesni: STARO JE DOTRAJALO I VALJA GA ZAMIJENITI. ALI ČIME, KAKO…još nije moglo biti jasno. I zato smo u koječemu pogriješili. No, tješimo se onom: TKO RADI – GRIJEŠI; TKO NE RADI GRIJEŠI ŠTO NE RADI!

Možda će se netko upitati: Čemu ovaj povijesni iskorak u gotovo davnu prošlost? OVO IMA VEZE S  “NOVOM EVANGELIZACIJOM”! Ne možemo reći da je do mnogih pomutnji u naučavanju i životu naše Crkve došlo zbog Koncila (kako su to htjeli dokazati kruti konzervativci poput biskupa Lefebrvea u Francuskoj), ali je držim posve opravdano tvrditi DA JE DO OVE SEKULARIZACIJE (SEKULARIZMA) I LIBERALIZACIJE među katolicima DOŠLO (i) ZBOG KRIVO SHVAĆENE I KRIVO PROVEDENE KONCILSKE REFORME.

Čini se, da smo pokoncilskom evangelizacijom i katehizacijom dali sve na ono: ”KAKO EVANGELIZIRATI” a NE – ŠTO NAVJEŠĆIVATI.

Slijedi nastavak: “U čemu je problem?

Vlč. Anton Barbiš


1 Autor članka je prezbiter Krčke biskupije, 2009. god. slavio je ‘zlatnu’ Misu, svećenik ‘u miru’.

 

Apologetska udruga bl. Ivan Merz
Put Lokve 8, Kožino, Zadar

Na braniku

Na braniku – Apologetski priručnik br. 1

Na braniku - Apologetski priručnik br. 1 je prvo nakladničko djelo Apologetske udruge bl. Ivan Merz. U knjizi se nalazi 70 odabranih apologetskih tekstova napisanih od strane 12 autora, članova i suradnika Apologetske udruge bl. Ivan Merz.

Saznajte više

Donacije

"Svatko neka dade kako je srcem odlučio; ne sa žalošću ili na silu jer Bog ljubi vesela darivatelja."

IBAN: HR8523400091110376905
(BIC: PBZG HR 2X)

Pretplatite se za novosti

Preporučujemo

Kupite naše knjige

Izradio Mate Mišlov za Katolik.hr
Autorska prava 2020. Sva prava pridržana.