Apologetska udruga bl. Ivan Merz
Katolik.hr
Razlozi nade koja je u nama.
Izbornik

George Floyd i duhovni rat

Kategorija: Aktualno

Što se to, zapravo, događa u Americi u svibnju i lipnju 2020.; zašto neredi, čemu svi ti demonstranti teže? Mogu li ovi dramatični događaji ostaviti trajnijeg traga u kulturi, vjeri, politici svijeta?

Ukratko: policajci u Minneapolisu – gradu od 430­­­­ tisuća stanovnika na američkom Srednjem Zapadu – su u jednoj relativno banalnoj policijskog akciji zbog plaćanja računa falsificiranom novčanicom od 20 dolara postupili na osobito grub način i time (izgleda tako, nije još sudski postupak protiv policajaca dovršen) 25. svibnja 2020. god. prouzročili smrt 46-godišnjeg Georga Floyda. Bijeli policajac Derek Chauvin je bez neke očite potrebe 8 i pol minuta klečao na vratu crnog uhićenika G. Floyda oborenoga na cestu; Floyd, koji je slučajno bio zaražen coronavirusom je naposljetku izdahnuo.

Taj ružni događaj je bio okidačem demonstracija protiv rasizma, koji je mučna tema u tom gradu koji se nalazi vrlo daleko od područja gdje postoji tradicija Ku Kux Klana, i kojim još od 1974. godine bez prekida upravljaju demokrati – dakle politička snaga koja se prezentira snažno antirasističkom, i koja je iznjedrila Barracka Obamu, prvog američkog predsjednika crne rase. Naravno, Derek Chauvin je pripadnik gradske policije, kojom sada eto već peto desetljeće upravljaju suradnici demokratskih gradonačelnika.

Prve demonstracije koje su okupile nekoliko stotina ljudi održane su već 26. svibnja, da bi dan nakon toga bile nastavljene uz sudjelovanje većeg broja ljudi. Već navečer 27. svibnja pridružuju se demonstracijama kriminalni elementi, koji se upuštaju u palež i druge akte vandalizma, te u pljačkanje poslovnih prostora po gradu. Slični nemiri – i mirni, i nasilni – šire se na gradove diljem SAD-a.

Predsjednik SAD Donald Trump preko Twittera (tako suvremeni političari komuniciraju s javnošću) osuđuje palež i pljačkanje, čime se izlaže napadima svojih uobičajenih kritičara. Počinju demonstracije pred Bijelom kućom, koju čuva Vojna policija i „United States Park Police“ (relativno malobrojna federalna policija koja čuva nekoliko nacionalnih parkova, s ukupno oko 600 pripadnika); u noći s 31. svibnja na 1. lipnja 2020. god. tijekom demonstracija je spaljen pomoćni objekt uz episkopalnu (tako u SAD-u zovu anglikance) Crkvu sv. Ivana, koju samo park dijeli od Bijele kuće; demonstranti su tom prigodom strgali i američku zastavu koja je bila izvješena pred crkvom – prema američkom domoljubnom običaju, koji demonstrantima očito ide na živce – te su kojekakvim natpisima nagrdili zidove crkve. Demonstranti, suočeni s civilnim i vojnim policajcima kojima su satima izvikivali kojekakve uvrede[1] (naposljetku, to su demonstracije protiv policijske brutalnosti…), očekuju predsjednika D. Trumpa da izađe. On, uz kratku najavu medija, izlazi oko 7 sati navečer, te započinje kratko izlaganje: „Svi su Amerikanci s pravom bili zgroženi brutalnom smrću Georgea Floyda. Pravda će biti izvršena. Njegova smrt neće biti uzaludna“.

Nastavio je. „Ja sam saveznik svim mirnim demonstrantima… Ja mobiliziram sve raspoložive federalne resurse, civilne i vojne, da zaustim nerede i pljačkanja, da se okonča vandalizam i palež. I da zaštitim prava svih Amerikanaca koji poštuju zakon, uključujući prava iz Drugog amandmana“[2] (Drugi amandman Ustava SAD-a jamči pravo na posjedovanje i nošenje oružja; ne bih se sada upuštao u pronicanja u tajanstvene veze američkog folklora, zaštite vlastitog doma i obitelji i nošenja oružja).

Vjerojatno bi liberalni politički komentatori našli razloga da napadnu njima izrazito odbojnog Donalda Trumpa i zbog tih riječi (uvijek se nađe neka kovrča u tekstu…), ali on je nakon toga pješice krenuo prema obližnjoj Crkvi sv. Ivana, kako bi se tamo poslikao s Biblijom u rukama. Nije to najavio čak ni upravi Crkve sv. Ivana – zapravo je policija otjerala i dvadesetak pripadnika klera Episkopalne crkve, koji su ondje miroljubivo komunicirali s demonstrantima i uspijevali spasiti svoju crkvu od veće štete.

Vjerojatno bi i to izazvalo osude onih koji D. Trumpa nikako ne vole (čitaj: 90+ posto američkih novinara, makar i ne toliko mnogo naroda), ali on je do crkve došao putem kojega su policajci silom raščistili od demonstranata, ispaljujući pritom podosta suzavca i izgleda koristeći gumene metke. Policija će poslije tvrditi da je naredila demonstrantima da se povuku, ali su ovi bili agresivni i napali policajce… uglavnom, nimalo lijepa scena. Sve slično kao kada, recimo, francuska policija naganja „Žute prsluke“ po Parizu.

E sada, što si međusobno dobacuju demokrati i republikanci, što misle ovi i oni politički analitičari po SAD-u, nije osobito važno. Međutim nam je interesantno kako su ovu situaciju prokomentirali vjerski vođe.

Episkopalni biskup u Washingtonu D.C. Mariann Edgar Budde – dakle starješina nadređen upravi Crkve sv. Ivana – osuđuje čin predsjednika Trumpa koji nije smatrao da je potrebno zatražiti bilo kakvu suglasnost vjerske zajednice čije je dvorište pretvorio u svojevrsno bojno polje. Pa nastavlja s kritiziranjem okolnosti da je Donald Trump u rukama držao Bibliju: „To je najsvetiji tekst Judeo-kršćanske tradicije. Sadrži poruke o ljubavi, o Bogu, o ljubavi prema susjedu. Bio sam revoltiran da je on smatrao da mu je dozvoljeno da učini takvo što, i da će on zlorabiti naše svete simbole i naš sveti prostor na taj način.“

O.K., mogli bismo reći da Biblija sadrži i dugački popis ratova koje je Božji Narod uz dopuštenje – i ponekad na izričitu zapovijed – Božju vodio protiv svojih neprijatelja, ali nije M. E. Budde posve u krivu. Ni posve u pravu; ali zapravo očekivano za čelnika jedne vjerske zajednice čiji je kler posve notorno identificiran s američkim „liberalima“.

E sada, mirne i nemirne demonstracije traju i dalje, a Donald Trump odmah sutradan (2. lipnja 2020. god.) na raniji poziv uprave posjećuje Nacionalni hram sv. Ivana Pavla II. u Washingtonu. Tamo protječe sve mirnije (makar će neki mediji netočno prenijeti da je i tamo bacan suzavac; što se pokazalo netočnim), ali katolički nadbiskup Washington D.C.-a Wilton Gregory svejedno javno kritizira upravu te katoličke ustanove jer je „dopustila da bude izmanipulirana i zloupotrijebljena na način koji vrijeđa naše vjerske nazore“. Ta nadbiskupova osuda objavljeno odmah istog dana[3] je pomalo začuđujuća obzirom da prigodom posjeta Predsjednik SAD-a nije rekao baš ništa: samo su novinari mogli poslikati njega i Prvu damu, koja je, eto, katolkinja. Valjda je ružno ugostiti predsjednika države…

Uglavnom, neki katolički mediji u SAD-u su podsjetili nadbiskupa W. Gregorya da je Donald Trump ipak podržao neke katoličke nazore – zapravo da je on prvi otvoreni pro life predsjednik nakon više desetljeća i da mnogo čini na zaštiti kršćana diljem svijeta od vjerskih progona.[4] Nadbiskup Carlo Maria Vigano, bivši (umirovljeni) apostolski nuncij u Washingtonu, mnogo otvorenije napada nadbiskupa W. Gregorya i – upućujući na veze nadbiskupa W. Gregorya s LGBT lobijem – naziva ga „lažnim pastirom“, kakvoga katolički vjernici ne bi trebali slijediti. [5]

Teške riječi, svakako, koje se uklapaju u redovnu Viganovu kritiku Pape Franje – koji je W. Gregorya u travnju 2019. god. unaprijedio na osobito ugledno i utjecajno mjesto ordinarija u Washingtonu nakon što se službujući u Atlanti „dokazao“ kao dosljedni zagovornik LGBT ciljeva.[6]

Vigano se otvorenim pismom obratio predsjedniku Trumpu u kojem upozorava kako se ovdje radi o ratu između djece svjetla i djece tame, te sugerira da se djeca tame mogu identificirati s dubokom državom. Nadalje Vigano kaže: „Ove dvije strane, koje imaju biblijsku narav, slijede jasnu odvojenost između potomstva Žene i potomstva Zmije. S jedne strane imamo one, koji, iako s tisuću manjkavosti i slabosti, željom su motivirani činiti dobro, biti pošteni, podići obitelj, posvetiti se poslu radi prosperiteta svoje domovine, pomoći onima u potrebi, i u poslušnosti Božjeg zakona, zaslužiti kraljevstvo nebesko. S druge strane, imamo one koji služe sami sebi, koji ne drže ni do kakvih moralnih načela, koji žele uništiti obitelj i naciju, izrabljivati radnike kako bi se prekomjerno obogatili, poticati unutarnje razdore i ratove, i akumulirati moć i novac: za njih će varljiva iluzija ovog vremenitog bogatstva – ako se ne pokaju – donijeti strašnu sudbinu koja ih čeka, daleko od Boga, u vječnoj propasti.“[7]

Možda ovaj crkveni dio i nije najvažniji u cijeloj priči oko ovih protesta u Americi (ili je zapravo najvažniji… ne znam), ali u ovim unutarkatoličkim podjelama vidimo odraz općenitih podjela u toj zemlji. I u čitavom svijetu, doista. Doduše nadbiskup Vigano tvrdi da je posrijedi stanovita eshatološka borba dobra (policije i Trumpa) protiv Zla (nasilnih demonstranata, i valjda onih koji misle kao nadbiskup W. Gregory“). Objavio je o tome 3. lipnja 2020. god. tekst, koji ima stanovitu literarnu vrijednost.[8]

U međuvremenu, tročetvrtinska (demokratska) većina u gradskom vijeću Minneapolisa obećava – pazi ovamo – raspustiti policiju u tom gradu; i osmisliti sustav javne sigurnosti bez upotrebe policije; a demokratski gradonačelnici širom SAD-a obećavaju značajno smanjiti budžetske rashode za policiju, kao mjeru protiv rasizma i policijske brutalnosti kakvu predlažu aktivisti iznikli iz redova demonstranata. Predsjednik Trump komentira da su „lijevi radikalni Demokrati poludjeli“.[9]

Američki protesti protiv rasizma – u njima očito sudjeluju neki ljevičarski aktivisti, makar oni možda nisu specifično usmjereni na vrlo rašireno pljačkanje dućana – imaju svoje odjeke širom svijeta, čak i u Hrvatskoj, s nekom porukom o povijesnoj krivnji Bijelog Čovjeka… vidjeti kakve će to sve tragove u političkim i kulturnim odnosima stvoriti.

Dario Č.

Slika: Mural „Ukinimo policiju“ u Minneapolisu, lipanj 2020.

 

[1] A video timeline of the crackdown on protesters before Trump’s photo op, „Washingon Post“ na Youtube, 8. lipnja 2020.

[2] WATCH: Trump Gives Speech While Tear Gas Bombs & Rubber Bullets Hit Protesters, Emily Bicks za „Heavy“, 2. lipnja 2020.

[3] Archbishop Wilton Gregory Issues Statement on Planned Presidential Visit, službene stranice Nadbiskupije Washington, 2. lipnja 2020.

[4] DC archbishop criticizes long-planned Trump visit to Catholic shrine as ‘reprehensible’, Doug Mainwaring za LifeSiteNews 2. lipnja 2020.

[5] Archbishop Viganò: DC archbishop who criticized Trump’s visit to Catholic shrine is ‘false shepherd’, CF News, 4. lipnja 2020.

[6] Pope appoints pro-LGBT Wilton Gregory to Archdiocese of Washington. Catholic laity protest, za LifeSiteNews, 4. travnja 2019.

[7] http://www.ecbpublishing.com/archbishop-viganos-powerful-letter-to-president-trump-eternal-struggle-between-good-and-evil-playing-out-right-now/,  Monticello News, 9. lipnja 2020.

[8] Archbishop Viganò: DC archbishop who criticized Trump’s visit to Catholic shrine is ‘false shepherd’ Pete Baklinski za LifeSiteNews, 3. lipnja 2020.

[9] Minneapolis lawmakers vow to disband police department in historic move, Sam Levin za „The Guardian“, 8. lipnja 2020.

Apologetska udruga bl. Ivan Merz
Put Lokve 8, Kožino, Zadar

Na braniku

Na braniku – Apologetski priručnik br. 1

Na braniku - Apologetski priručnik br. 1 je prvo nakladničko djelo Apologetske udruge bl. Ivan Merz. U knjizi se nalazi 70 odabranih apologetskih tekstova napisanih od strane 12 autora, članova i suradnika Apologetske udruge bl. Ivan Merz.

Saznajte više

Donacije

"Svatko neka dade kako je srcem odlučio; ne sa žalošću ili na silu jer Bog ljubi vesela darivatelja."

IBAN: HR8523400091110376905
(BIC: PBZG HR 2X)

Pretplatite se za novosti

Preporučujemo

Kupite naše knjige

Izradio Mate Mišlov za Katolik.hr
Autorska prava 2020. Sva prava pridržana.