Apologetska udruga bl. Ivan Merz
Katolik.hr
Razlozi nade koja je u nama.

Sinoda o obitelji 2014 – ozbiljni sukob među biskupima

Objavljeno: 29. listopada 2014.
Kategorija: Moral i etika

Biskupi koji su sudjelovali na Izvanrednoj sinodi o obitelji 2014. godine (Rim, 5. – 19. listopada 2014.) su inzistirali da se sadržaj njihovih rasprava i izvještaja i glasovanja učine dostupnim javnostima, u punoj mjeri. Papa Franjo se suglasio. I tako možemo i moramo reći: u tijeku je očiti i vrlo ozbiljni sukob među biskupima i kardinalima, u nekim od najvažnijih pitanja vjerskog i moralnog života.

Na samom početku Sinode – na koju je bilo pozvano 253 biskupa, od kojih 114 predsjednika biskupskih konferencija i 13 poglavara istočnih katoličkih crkava – sekularni mediji su anticipirali ozbiljne promjene u politici i nauci Katoličke Crkve u pitanjima izvanbračnih zajednica, kontracepcije, razvoda braka i homoseksualnosti.[1] [2]

Nakon što je 13. listopada glavni izvjestitelj Sinoda kardinal Péter Erdő pročitao „Relatio“[3] – dokument od 12 stranica koji je trebao prezentirati smjer u kojem rasprava teče, sekularni mediji suglasno izvješćuju o važnoj promjeni u pristupu Crkve pitanjima razvoda i homoseksualnosti.[4] „Relatio“, doista, progovara kako „neki pitaju … za mogućnost da se prepoznaju pozitivni elementi veza … izvan savršene bračne situacije“ (toč. 18., također u toč. 36. i 38.) Čak se prepoznaje stanovite pozitivne elemente homoseksualnih veza (toč. 50. – 52.), sve ako se ponavlja da one nisu jednake vrijednosti kao brak između žene i muškarca.

Odmah nakon čitanja tog dokumenta, čak 41 od prisutnih sinodskih otaca je izašao za govornicu da izrekne svoje komentare. Oko tri četvrtine tih komentara – izrečenih u kakvih sat i pol vremena nakon čitanja dokumenta – predstavljali su ozbiljne kritike: „Relatio“ je za mnoge biskupe posve neprihvatljiv. Sam kardinal Erdő (nadpiskup Budimpešte) „pere ruke“ od dijela koji se tiče homoseksualnih veza – autor tog dijela je Talijan Bruno Forte, nadbiskup u Chieti – Vasto.  Kardinal George Pell (prefekt Sekretarijata za gospodarstvo, inače Australac) je svjestan da su svjetski mediji na temelju sadržaja uvrštenog u „Relatio“ već najavili promjenu nauka Crkve; stoga gotovo ljutitim tonom govori za medije: „Nećemo popustiti sekularnoj agendi; ne rušimo se kao kula od karata. Nemamo namjeru da slijedimo te radikalne elemente prisutne u svim kršćanskim crkvama, zato što bi to htjele katoličke crkve u jednoj ili dvije zemlje.“ Za „Relatio“ kaže da je „tendenciozan, iskrivljen i bez dovoljnog utemeljenja u Svetom pismu i tradicionalnom nauku“.[5] [6]

„Jedna ili dvije zemlje“ o kojima govori kard. Pell su Njemačka i Italija – iz tih zemalja dolaze biskupi koji su podržali „Relatio“ (pogriješili bismo da ne prepoznamo brojne biskupe iz tih zemalja koji imaju drugačije mišljenje[7]).  U modernističkoj maniri, kardinal Reinhard Marx (nadbiskup Münchena i predsjednik Njemačke biskupske konferencije) objašnjava – a „Famiglia Christiana“ bilježi: „… Učiteljstvo Crkve nije statična zbirka fraza, ona se razvija te se stoga nauk razumije i prihvaća na drugačiji način. Istina nije jedan sistem, nego jedna osoba. Stoga se Evanđelje ne mijenja, ali shvaćanje nauka se može mijenjati. I kada govorimo o Evanđelju, jesmo li sigurni da smo ga čitavog otkrili?“ Ova svoja shvaćanja povodom kojih se tradicionalniji biskupi (tipa onih koje imamo ovdje u Hrvatskoj) „mašaju za kuburu“ pojašnjava Marx konkretnim primjerom „obiteljskog života“: „Ono što je važno je živjeti u paru u vjernosti. I ne može se reći da to nema vrijednost jer je posrijedi jedan homoseksualni par … ako su 35 godina bili vjerni jedan drugome, ako se jedan skrbi za drugoga do kraja života, što bi Crkva trebala reći? Da to nema nikakvu vrijednost? To ne može biti istina.[8] [9]

Doista na granici hereze.

Kardinal Raymond Burke (prefekt Vrhunskog sudišta Apostolske Segnature, inače Amerikanac), zamjera sekretarijatu Sinode što je pokazao očitu pristranost u pravcu ovakvih mišljenja kakve iskazuje kard. Marx. Zamjera što je Relatio objavljen usprkos jasnom protivljenju sinodskih otaca i bez iznošenja prigovora koje su sinodski oci bili odmah iznijeli. „U stvari gdje Crkva ima vrlo bogat i jasan nauk, ostavlja se dojam izmišljanja posve novoga, prema riječima jednog od sinodskih otaca, ‘revolucionarnog’ nauka o braku i obitelji. Koristi se iznova i iznova na zbunjujući način načela koja nisu definirana, primjerice zakon postupnosti.“ Tako govori Raymond Burke, ciljajući na dijelove gdje Relatio govorio o ne-bračnim vezama (tj. takvima koje su po definiciji „život u grijehu“) na način kao da bi mogle biti promatrane kao etape na putu prema posvećenom životu.[10]

Slično govore i mnogi drugi sinodalni oci. Tako predsjednik biskupske konferencije Poljske nadbiskup Stanisław Gądecki u intervjuu za Radio Vatikan zamjera što se u Relatiu izlaže o raznim ne-sakramentalnim životnim unijama uz zamjetno izbjegavanje riječi „grijeh“, a o homoseksualnim vezama se govori na način da bi se moglo razumjeti da je posrijedi nešto pohvalno. Govori se o milosrđu na takav način „da se stvara dojam kao da je naučavanje Crkve do sada bilo nemilosrdno, te da bi tek sada počinjalo naučavanje milosrđa.“

Kao općenito prepoznati predvodnik grupe kardinala koji se zalažu za „novo milosrđe“ o kojemu govori nadbiskup Gądecki, njemački kardinal Walter Kasper (umirovljeni predsjednik Papinskog savjeta za promicanje jedinstva kršćana) govori za ZENIT 14. listopada kako prepoznaje jednu rastuću većinu sinodskih otaca koji će glasovati (barem) da se omogući katolicima u drugom braku (koji su kraj valjanog crkvenog braka sklopili civilni sa novim mužem/ženom) da pristupaju ispovijedi pričesti. Pri tome „nitko ne dovodi u pitanje nerazrješivost braka“, govori Kasper.

Moramo konstatirati da je kard. Kasper u pravu kad je u pitanju sve veća popustljivost biskupa: zaključci koji bi otvarali mogućnost da osobe koje žive u ne-crkvenom drugom braku pristupaju sakramentima sv. ispovijedi i sv. pričesti (nakon „pokorničkog hoda prema odluci biskupa“) je doista prihvatila natpolovična većina biskupa (104 : 74, uz 5 suzdržanih). Ne i dvotrećinska, koja je potrebna za prihvaćanje takvog zaključka.

Komentatori opažaju da biskupi iz Afrike snažno podupiru „tradicionalne“ biskupe i kardinale iz Europe i Amerike, prije svega na pitanju homoseksualnosti: u afričkim zemljama je homoseksualnost u pravilu protuzakonita, a katolički biskupi u tim zemljama se složno zauzimaju da tako ostane i ubuduće. Nisu stoga u konačne zaključke uspjele proći ni rečenice o tome da se homoseksualce ne smije „nepravedno diskriminirati“, koje su prepisane iz aktualnog Katekizma Katoličke Crkve. Taj je dio zaključaka odbijen sa malom marginom: 118 sinodalnih otaca je glasovalo za  takve zaključke (taj tekst za koji se glasovalo bio je jako različit od onoga od kojega je kard. Erdő „prao ruke“; izrijekom se govorilo da se ne mogu povući „analogije, čak ni daleke, između homoseksualnih veza i Božjeg nacrta za brak i obitelj“), a 62 im je dalo „non placet“.

Uglavnom, raspravljati će se o tome – zacijelo i opet uz neke žučne tonove – na narednoj sinodi zakazanoj za 2015. godinu. U međuvremenu će se većina sinodalnih otaca vratiti „u bazu“ gdje će imati prilike dobro razmisliti i razgovarati o ovim izazovima. I, možda, mnogo moliti. Zajedno s nama.

Uredništvo

Slika: Aiden


[2]Catholic Leaders Meet for Historic Discussion of Marriage, Family Issues“, Tierney Sneed za „U.S.NEWS“, 3.10.2014.

[3] „Relatio post disceptationem“, na engleskom, kod „National Catholic Reporter“

[5] „Cardinal Pell: Synod says no to ‘secular agenda’“, Francis X. Rocca za Catholic News Service, 16.10.2014.

[6] „Family synod’s dynamics recalled the Second Vatican Council“, Francis X. Rocca za Catholic News Service, 21.10.2014.

[7] Usp. tako riječi kard. Gerharda Ludwiga Müllera koje bilježi „Glas Koncila“ u članku „Ne može biti dopušten drugi brak“ (Branimir Stanić, 11.5.2014.)

[8]SINODO: IL MAGISTERO PUO CAMBIARE“, Alberto Bobbio za „La Famiglia Cristiana“ 17.10.2014.

[9] v. također citat riječi kard Marxa u: „Amid criticism, Cardinal Marx supports synod’s midterm report“, Catholic News Agency 17.10.2014.

[10]Cardinal Burke: Synod’s mid-term report ‘lacks a solid foundation in the Sacred Scriptures and the Magisterium’“ Catholic World Report, 14.10.2014.

 

 

 

 

 

 

Apologetska udruga bl. Ivan Merz
Put Lokve 8, Kožino, Zadar

Na braniku

Duh vremena - Apologetski priručnik br. 2

Duh vremena - Apologetski priručnik br.2 je treće nakladničko djelo Apologetske udruge bl. Ivan Merz. U knjizi se nalazi 37 odabranih apologetskih tekstova koje su napisali četiri autora, članovi i suradnici Udruge. Predgovor knjizi je napisao danas jedan od najvećih branitelja vjere, biskup Athanasius Schneider.

Saznajte više

Donacije

"Svatko neka dade kako je srcem odlučio; ne sa žalošću ili na silu jer Bog ljubi vesela darivatelja."

IBAN: HR8523400091110376905
(BIC: PBZG HR 2X)

Donacije

Pretplatite se za novosti

Kupite naše knjige

Izradio Mate Mišlov za Katolik.hr
Autorska prava 2024. Sva prava pridržana.