Apologetska udruga bl. Ivan Merz
Katolik.hr
Razlozi nade koja je u nama.

Lady Gaga – prorok nove seksualne revolucije

Objavljeno: 9. studenoga 2010.
Kategorija: Sekularizam

Prošlog petka u zagrebačkoj areni nastupila je Stefani Germanotta, poznatija pod umjetničkim imenom kao ,,Lady Gaga’’. Vizualni aspekt u najtiražnijim masovnomedijskim glasilima prikazan je kao spektakl vrijedan mega pozornosti, dok je u crkvenoj stvarnosti osvrt na ovaj događaj uglavnom izostao. Zato bismo htjeli u ovom članku taj propust donekle ispraviti, te ući ispod vizualne površine i ukazati na dublje značenje ponuđenog sadržaja kao i poruke koju ovaj događaj i dotična osobna pojava imaju prenijeti.

Pođemo li iz katoličke i vjerničke perspektive, do (jedine moguće i logične) prosudbe nije teško pristići. Germanotta se u svom estradnom nastupu odlikuje prije svega, jasno vidljivim antikatoličkim i nemoralnim porukama i tekstovima. Najeksplicitniji izričaj toga nalazimo u video spotu iz glazbenog uratka ,,Alejandro’’, u kojem se prikazanim gutanjem zrnaca krunice i obeščašćivanjem križa kao svetogrdnim činima Germanotta priključuje brojnim ispadima iz medijskog svijeta koji kršćanske svetinje stavljaju ispod ranga najminimalnijeg ljudskog poštovanja. I to – a kako drukčije – nego s punim ustima parola za ljudska prava! Tako se i Germanotta pridružuje ‘modernom’ trendu zagovaranja homoseksualnosti kao nečeg normalnog, pače i vrijednog. Tome se nadodaju i lascivni, perverzni do stupnja patologije nastupi, koji će takve impulse prenositi na primatelja pod krinkom zabave, opuštanja, i sličnih objašnjenja koja često dolaze iz ustiju konzumenata glazbenih sadržaja s pogibljenim duhovnim utjecajima. Sve to dovoljno je da se, samo na izvanjskoj razini, nastup i djelovanje Germanotte prepozna kao nešto protukršćansko, protumoralno, navodeće na teški / smrtni grijeh koji oduzima posvetnu milost bez koje se odlazi u vječnu propast, i kao takvo bezuvjetno osudi i izbjegava.

Pređimo sada na onu naravnu ljudsku dimenziju, kojom analiziramo ovu stvarnost na razini pojavnosti. Poimamo li kao spektakl nešto ekscentrično, nesvakidašnje i vizualno dojmljivo, tim pridjevom bismo svakako mogli označiti Germanottine nastupe. U ‘performansu’ je utrošen raznoliki impulzivni dekor koji je kao takav zahtijevao i enormne financijske zahtjeve2. Za dežurne pratitelje senzacija iz naših svjetovnih medija, ovo je bila jedna imponirajuća referenca. I sve bi se to još moglo razumjeti, da iz tih istih glasila redovito ne čitamo izvještaje o ‘skandaloznim’ financijskim aspektima crkvenih manifestacija, kao što su npr. troškovi budućeg papinog posjeta, troškovi gradnje crkvenih objekata, svjetskog susreta mladih i sl. (kao i činjenicu da se Susretu katoličke mladeži, brojčano većoj manifestaciji od ove, ne pridaje gotovo nikakve pozornosti!). Kao i, kladimo se, redovitim prigovorima većine posjetitelja, koji će sutra gledati kakvo prijevozno sredstvo vozi neki svećenik! Iako je, jasno, djelovanje Crkve podložno kritici radi njezinog unaprjeđenja, ipak smatramo da je potrebno više dosljednosti u nekim prosudbama. Promotrimo li pitanje ophođenja prema materijalnome iz Isusove perspektive, razabiremo razumljivo načelo: svakoj stvarnosti čast kakvu zaslužuje. Ljudsko tijelo, prema Njegovom primjeru, zaslužuje zbog svoje slabosti biti razapeto kako bi nam otvorilo put prema vječnosti, dok ono božansko duhovno zaslužuje velike počasti – vidljive u darovima triju mudraca, ili nardovoj pomasti (Mk 14, 3-9; Iv 12, 5-8). Nasuprot tome, iskrivljena vizija stvarnosti kod Jude vodit će do lažne samilosti zbog osobnih interesa. Isusovo načelo ima sveopću vrijednost za ljudsku narav, dok se razlika zbiva u poretku vrijednosti – hoće li se božanska čast dati uistinu božanskoj zbilji, ili onoj stvorenoj, nesavršenoj, prolaznoj, čak i ispraznoj. Tako da konkretni fenomen udivljenja spektaklom zapravo moramo priznati nečim sasvim logičnim, ako imamo na umu pozadinu idejnog svjetonazora, a pravo pitanje seže još u Sinajsku pustinju – hoćemo li najvišu čast dati djelima ljudskih ruku, ili Onome koji to doista zaslužuje? Nadalje, razmotrimo li i estetski aspekt konkretnog fenomena, nećemo doći do pozitivne ocjene. Dok Germanotta posjeduje iznimno dojmljiv vokal, krajnje banalni tekstovi, trans ritmovi i morbidno-perverzni dekor sasvim sigurno nisu reference za ikakav spomena vrijedan umjetnički doseg, a kamoli onaj vrhunski kakvim se nastoji prikazati.

No, glavnu točku čitavog našeg osvrta, napose što se tiče argumentacije za postavljeni naslov, čini psihološka strana fenomena. Mnogo je znanstvenih studija (često nažalost mladim ljudima nepoznatih) već odavno opovrglo pomalo naivno uvjerenje kako je glazba ,,samo glazba’’, ,,samo zabava’’, ,,samo opuštanje’’ te da ne čini ikakav značajni utjecaj na čovjekovu osobnost. Baš naprotiv, čovjek je kompletno tjelesno, duševno i duhovno biće i svaki podražaj koji prima u svoju svijest preko osjetila, činit će izvjesni utjecaj na njegove stavove i razmišljanja – utjecaj proporcionalan stupnju otvorenosti prema poticajima i njihovom intenzitetu. Mehanizam dobro poznat i već dugo primjenjivan u propagandnoj sferi: ,,Umijeće marketinga visoko je proračunato i znanstveno jer mora zahvatiti kako pojedinačnu tako i kolektivnu svijest. U visokobudžetnim kulturalnim proizvodima, video nikad nije ‘samo video’. Slike, simboli i značenja strateški su smješteni kako bi proizveli željeni učinak’’3. Krajnje domete ovog činjeničnog funkcioniranja stvarnosti u vezi s glazbom primijetit će stručni autoritet W. F. Bonin: ,,Glazba očito ima stimulirajuće djelovanje, koje može pospješiti parapsihičke pojave. Glazba može promijeniti stanje svijesti, dovesti npr. do transa, ili jednostavno pospješiti primanje informacija ‘nadosjetilnog opažanja’”4. Stoga, kakvo stimulirajuće djelovanje mogu imati Germanottini nastupi, kakvu vrstu idejnog opažanja može prenositi? Onu istu koja se evidentno razabire iz samih njezinih nastupa: poruke homoseksualnosti i džender-ideologije, perverzija, poticaja na blud, na moralnu ekscentričost koja uključuje odvajanje od ikakve moralne racionalnosti i odgovornosti, te usmjerenost na vanjštinu, blještavilo i prolaznost koja ustupa mjesto i zaprječuje čovjekovu težnju prema nadnaravnome. Prva seksualna revolucija iz šezdesetih bila je, preko rock glazbe, usmjerena prema čovjekovom ‘oslobođenju’ od primarnih vrijednosti spolnosti: predbračne čistoće, vrijednosti braka i obitelji, spolne razboritosti. Cilj je bio promicanje ‘slobodnog seksa’, bračne nevezanosti / rastave, kontracepcijskih sredstava, priključeno na pobunu protiv autoriteta. Danas čini se da svjedočimo zamahu nove seksualne revolucije, one koja je usmjerena prema daljnjoj destrukciji braka, obitelji i moralnosti. Ova ima cilj promicanje homoseksualnosti i džender-ideologije, te čovjekove navezanosti na tehnološka dostignuća i materijalno. Kao što su Doorsi, Beatlesi i ‘vudstokovci’ bili kolovođe prve, Lady Gaga, Madonna i razne ‘pop-techno’ ikone nameću se kao proroci druge seksualne revolucije.

I ne samo prorok, iz Germanettinih osobnih poruka iščitava se i više od toga. Ona će se prometnuti u kultnu ikonu s mesijanskim tendencijama, nastojeći pružiti svojem auditoriju izlaz iz životnog besmisla. Koji je taj auditorij, recimo prije svega? To su pretežitim dijelom mladi ljudi, oni koji se nalaze u životoj fazi traženja vlastitog ispunjenja, i kojima se današnje suptilno medijsko bombardiranje ispraznim sadržajima nastoji poigravati kao oluja sa brodicom. Mladi ljudi, kojima u vlastitim životima često nedostaje istinskog vrijednosnog autoriteta kao i upozorenosti na skrivrene namjere i pozadinu suvremenih blještavila. Pod takvim uvjetima, Germanotta će najprije nastojati proizvesti samilost – solidarizirati se sa svima koji se nalaze na rubu prihvaćenosti u današnjoj okolini5. A potom će ponuditi rješenje koje bi trebalo donijeti oslobođenje iz svijeta odbačenosti prema osobnom smislu i sreći6. Podsjeća li vas ova metoda i ciljevi na neki ipak poznatiji lik iz prošlosti? Naravno, istome je težio i Isus iz Nazareta, naš kršćanski mesija. Ipak, među Isusom i Lady Gagom postoji temeljna i neusporediva razlika. ,,Zaboravite svoje različitosti, zaboravite otkuda dolazite, tko ste i koliko novca imate. Večeras smo svi jednaki, večerašnji ‘monster ball’ će vas osloboditi’’7, naspram: ,,Istina će vas osloboditi’’ (Iv 8, 32). A što je istina? Istina je da će se dogoditi isto što slijedi nakon idoliziranja svake ograničene stvarnosti: da će nakon velikog obećanja i prolaznog ludovanja uslijediti otrežnjenje kada se čovjek ponovno probudi u istoj svakodnevnici sa neriješenim problemima i poteškoćama, u kojima više nema prolaznog ‘mesije’. I odakle dolazi pravo oslobođenje? Sigurno ne iz antropocentrizma i ‘slavljenja samoga sebe’8 (jer čovjek ne može iz sebe izvući ono što ga nadilazi), nego iz iskrenog priznanja da postoji Netko tko nadilazi prostor i vrijeme – Netko tko neće nakon parodije pobjeći u vlastiti nedohvatljivi luksuz, nego se osobno žrtvovao za svakoga čovjeka, koji ga oslobađa od grijeha i nesigurnosti već danas, i daje mu puninu života u vječnosti.

Za koncerta Marilyna Mansona u Puli 2005..god. crkvene zajednice podigle su se i organizirale prosvjedne i molitvene akcije radi upozoravanja na duhovnu štetnost autora sotonističke provenijencije. Sumiramo li duhovne učinke, neće biti presmiono zaključiti da je nastup Lady Gage možda bio i potrebniji takve inicijative. Bezbrojni impulsi za bludništvo i perverziju koji su ovim nastupom poslani, njezinu ‘duhovnu računicu’ svode na bezbroj smrtnih grijeha, zastranjenja od vjere i moralnosti. I zato imajmo na umu: ,, Ta sam se Sotona prerušuje u anđela svjetla’’ (2 Kor 11,14); i: ,, Otrijeznite se! Bdijte! Protivnik vaš, đavao, kao ričući lav obilazi tražeći koga da proždre. Oprite mu se čvrsti u vjeri!’’ (1 Pt 5,8).

Goran Kovačević

goran.kovacevic@katolik.hr


1 ,,Nakon preksinoćnjeg megaspektakla u zagrebačkoj Areni, jasno je: Lady Gaga je savršen glazbeno-scenski proizvod današnje pop kulture, kulture spektakla i potrošnje zabavnih medija stripovskoga stila.’’ (http://www.vecernji.hr/scena/koncert-lady-gage-areni-poput-bajke-sex-shopa-clanak-212569)
2 ,,Da je zaista riječ o vrhunskom spektaklu svjedoči ne samo Gagina svjetska slava, nego i to što će se o krov zagrebačke Arene prvi put od izgradnje “objesiti” više od 70 tona opreme. U njezinoj ekipi na ovoj turneji 130 je članova, a u Zagreb će doputovati u 13 autobusa. Oprema će biti dopremljena u 30 kamiona.’’ (http://www.vecernji.hr/scena/osvojite-ulaznice-koncert-lady-gage-areni-zagreb-clanak-209049);
,,Lady Gaga će nakon dolaska na Pleso, na kojem će imati VIP tretman, otići u zagrebački hotel Esplanade, gdje će biti smještena do subote, po Zagrebu će se voziti u Mercedesu S klase koji je zatražila njezina ekipa…Lady Gaga na turnejama… sa sobom vodi vlastito osiguranje, kuhare i tim za catering…U Zagrebu je tražila samo da se isprazni njezina garderoba jer na koncerte nosi svoj namještaj i da se vrata garderobe osim ključem zaključaju i lokotom. Za jedino opuštanje na turneji, izlazak u grad, njezin tim provodi rigorozan protokol.’’ (http://www.jutarnji.hr/lady-gaga-u-areni-plesala-sa-slovenskom-zastavom/901181/)
3 http://vigilantcitizen.com/?p=3571
4 http://blog.vecernji.hr/don-kacunko/2010/11/05/generacija-ga-ga-ko-ko-mu-mu-be-be-vau-vau%E2%80%A6/
5 ,,Poenta ovoga što radim jest to da za svoje obožavatelje stvorim prostor u kojem će moći slaviti ono što jesu. Kao tinejdžerica nisam se uklapala ni u jedno društvo i osjećala sam se kao frik. Svi koji se tako osjećaju u meni imaju prijatelja.” (http://www.vecernji.hr/scena/lady-gaga-nastup-areni-trazi-cetiri-boce-kisika-pola-tone-leda-clanak-210817);
,,Njezine već dobro poznate parole poput one “uvijek budite svoji” i “ovo je za sve one koje su bili žrtve bulinga”, Gaga je izrekla i pred zagrebačkom publikom.’’ (http://www.vecernji.hr/scena/fanovi-ekstazi-lady-gaga-je-savrsena-sinteza-muskarca-zene-clanak-212508);
,,’Malim čudovištima’ poručuje da ne moraju biti lijepa da bi bila uspješna i da se ne dopuste terorizirati od nasilnika, od onih u školi do onih u vrhu politike.’’ (http://www.jutarnji.hr/lady-gaga-u-areni-plesala-sa-slovenskom-zastavom/901181/)
6 ,,Vi ste me učinili hrabrom, moja mala čudovišta. Najveći dar će mi biti ako večeras odete kući voleći sami sebe još više.’’ (http://www.vecernji.hr/scena/fanovi-ekstazi-lady-gaga-je-savrsena-sinteza-muskarca-zene-clanak-212508)
7 http://www.vecernji.hr/scena/lady-gaga-spektakularnim-koncertom-zapalila-arenu-clanak-212384
8 Povlačeći konačni zaključak o dijaboličnoj pozadini ovog fenomena (bila ona izričita ili ne), za čitatelje kojima ovakvi zaključci djeluju strano,  prizivamo svjedočanstva samih eminentnih predstavnika sotonizma, koji ga definiraju kao autoidolatriju: ,,Pojam Antikrista je neizrecivo znanje koje svaka osoba ima, to je naprosto prihvaćanje samoga sebe kao moćnog bića koje može stvarati vlastite odluke. Ne radi se o nekome sa tri šestice na čelu.’’; ,,U sotonizmu, riječ je o obožavanju samoga sebe, jer si odgovoran za vlastito dobro i zlo.’’ (Marylin Manson); ,,Svaki čovjek i svaka žena je zvijezda – ili bog.’’ (A. Crowley). (izvor: Hell’s Bells: The Spirit and Power of Rock and Roll)

Apologetska udruga bl. Ivan Merz
Put Lokve 8, Kožino, Zadar

Na braniku

Duh vremena - Apologetski priručnik br. 2

Duh vremena - Apologetski priručnik br.2 je treće nakladničko djelo Apologetske udruge bl. Ivan Merz. U knjizi se nalazi 37 odabranih apologetskih tekstova koje su napisali četiri autora, članovi i suradnici Udruge. Predgovor knjizi je napisao danas jedan od najvećih branitelja vjere, biskup Athanasius Schneider.

Saznajte više

Donacije

"Svatko neka dade kako je srcem odlučio; ne sa žalošću ili na silu jer Bog ljubi vesela darivatelja."

IBAN: HR8523400091110376905
(BIC: PBZG HR 2X)

Donacije

Pretplatite se za novosti

Kupite naše knjige

Izradio Mate Mišlov za Katolik.hr
Autorska prava 2024. Sva prava pridržana.