Apologetska udruga bl. Ivan Merz
Katolik.hr
Razlozi nade koja je u nama.
Izbornik

Traditionis custodes ili kako iskorijeniti misu svih vremena

Kategorija: Aktualno

U petak, na blagdan Gospe Karmelske, 16.07.2021. god. papa Franjo je izdao motuproprij pod nazivom Traditionis custodes, kojim se ograničava održavanje Tradicionalne latinske mise (TLM) i proglašava liturgija pape Pavla VI., ili Novus ordo, jedinim izrazom lex orandi Rimskog obreda.[1]

Mnoge katolike je zaprepastilo što jedan pontif izdaje motuproprij koji u svojoj suštini proturječi motupropriju svog prethodnika, pogotovu što je taj prethodnik još živ. Dokument donosi niz pravila koja ograničavaju služenje TLM. Već u svom uvodu tekst stoji u kontradikciji s motuproprijem pape Benedikta XVI. Summorum pontificum.[2] Godine 2007. papa Benedikt XVI. je potvrdio da u Crkvi postoje dva obreda, redovni i izvanredni. Međutim, sada, prema ovom dekretu Novus ordo je jedini valjani obred. Kao što ćemo kasnije vidjeti, Traditionis custodes je u mnogim aspektima upitan i proturječan.

Dok je do sada svaki svećenik mogao služiti sv. misu po izvanrednom obliku (TLM) bez ičijeg dopuštenja, od sada će svaki svećenik koji i dalje želi služiti TLM-u morati zatražiti dozvolu od mjesnog biskupa. Dakle, biskupi su dobili ovlast ukinuti TLM-u u svojim biskupijama ukoliko to žele. U članku 3. toč. 6. se kaže da biskupi ne smiju dopustiti osnivanje novih grupa u kojima bi se slavila TLM, a u članku 4. se izrijekom zabranjuje služenje TLM-e svećenicima koji se zarede nakon 16.07.2021. Doduše i oni će moći formalno zatražiti dozvolu od biskupa, ali im biskup neće moći izdati dozvolu bez suglasnosti Vatikana.

U članku 3. toč. 2. biskupi se upućuju da odrede lokaciju za TLM-u, međutim, ona ne smije biti u župnoj crkvi. Pitamo se gdje će onda biti? Možda u kapelici na groblju? Očito papa Franjo želi iskorijeniti TLM-u u narednom periodu. Jasno da će se vrlo brzo smanjiti broj svećenika koji će držati TLM-u jer modernistički biskupi, a ima ih mnogo, neće dati dozvolu. A kada oni koji budu imali sreće da im biskup dozvoli držati TLM-u umru, više neće biti svećenika koji će držati TLM-u jer će novi svećenici morati praktično tražiti dozvolu od Svete Stolice. Čak i da dobiju dozvolu neće moći držati TLM-u jer je zabranjeno iznova formiranje „ovih grupa vjernika“, kako Papa zove katolike koji odlaze na TLM-u. Tako barem planira papa Franjo. No, i Bog ima svoje planove, zato se ne brinite previše (usp. Jr 29,11; Ps 37,5), jer „čovjek ima mnoge zamisli, ali ostvarit će se Božji naumi“ (Izr 19,21).

Na kraju dokumenta (toč. 8.) papa Franjo zadaje odlučni udarac motupropriju svog prethodnika upozoravajući da su sve prethodne instrukcije u svezi TLM-e, koje nisu u skladu s ovim novim dokumentom, ukinute. Time praktički papa Franjo ukida motuproprij  pape Benedikta XVI. Summorum pontificum.

U svom popratnom pismu papa Franjo obrazlaže svoj postupak željom za jedinstvo u Crkvi: „U obranu jedinstva Tijela Kristova, ja sam prisiljen opozvati prava koja su odobrili moji prethodnici“.[3] U tom pismu papa Franjo daje detaljne smjernice kako iskorijeniti TLM-u. Naime, kao prvo treba one koji su ukorijenjeni u stari obred vratiti u novi obred, kao drugo, treba prestati podizati nove župe s tradicionalnom misom „jer su one više povezane s individualnim željama svećenika nego sa stvarnom potrebom svetog naroda Božjeg“.[4]

Dakle, prema papi Franji misa svih vremena narušava jedinstvo Crkve, ali zato Hindu sinkretički obred katoličke mise u Indiji koja već 50 godina izaziva prijepore u toj zemlji ne narušava jedinstvo, ili primjerice Zairski obred s poganskim elementima,[5] ili LGTB mise na kojima se ohrabruje sodomija,[6] ili nudističke mise, itd.[7] Ovakav potez pape Franje sigurno neće doprinijeti jedinstvu Crkve. Kako i može ukidanje nečega, što je katolicima bilo svetinja kroz vjekove, doprinijeti jedinstvu Crkve? Zar nije ironično da Papa svom motupropriju daje naslov Traditionis custodes, što u prijevodu znači „čuvari tradicije“, dok je svrha dekreta ustvari uništavanje tradicije?

Novija istraživanja pokazuju da 98% TLM sudionika dolaze nedjeljom redovito na misu za usporedbu s Novus ordo misom (NOM) iz 1969. god. gdje samo 25% vjernika dolazi na misu nedjeljom. Još je gore kada se usporedi u kojoj mjeri sudionici jedne i druge skupine vjeruju u ono što Crkva naučava. TLM sudionici vjeruju u sve što Crkva naučava u 98% slučajeva, dok samo 11% NOM sudionika vjeruje u sve ono što Crkva naučava.[8] Rezultati istraživanja su porazni za NOM-u, no, i bez ovog istraživanja vjerojatno je mnogima jasno da je TLM rasadište pravovjernosti. Stoga se onda postavlja pitanje zašto Papa želi zatrti ova plodna tla na kojima vjera cvate.

Navodno TLM grupe ne priznaju Drugi vatikanski sabor (1962.-1965.) i njegove odluke kada je liturgija u pitanju. Tu sumnju Papa izražava u članku. 3. toč. 1. kada od biskupa traži da provjere je li „te grupe“ priznaju liturgijsku reformu Drugog vatikanskog sabora. Međutim, ako čitamo dokument Drugog vatikanskog sabora koji se tiče liturgije Sacrosanctum concilium[9] vidjet ćemo da Sabor izričito traži da se latinski jezik zadrži u liturgiji (36.1), da Crkva drži gregorijanski napjev posebno pogodnim za Rimski obred (116), da orgulje imaju posebno mjesto u liturgiji zato jer je to tradicionalni instrument koji doprinosi uzvišenosti obreda (120), itd. Drugi vatikanski sabor također pretpostavlja da je svećenik okrenut ad orientem (prema istoku, tj. prema Bogu), što se i vidi i iz Rimskog misala Novog obreda[10], npr. kada se daju upute da se u određenim trenutcima, kao i kod TLM-e, svećenik treba okrenuti puku (146, 154, 157). Prema tome, ako ćemo strogo slijediti propisane upute Drugog vatikanskog sabora, onda je TLM puno bliže odredbama Drugog vatikanskog sabora nego NOM. Onda je NOM ona misa koja ne slijedi upute Drugog vatikanskog sabora, a ne TLM. U NOM-i nema latinskog, često nema ni orgulja, gregorijanski napjevi gotovo i ne postoje, svećenici su okrenuti puku (versus populum), itd.

Tužna je vijest za sve katolike svijeta (osim za one lažne koji trljaju ruke od sreće) da papa Franjo sv. misu koju su slavili skoro svi svetci Crkve gotovo dva milenija sada proglašava nekom greškom koje se treba riješiti. Reakcije unutar katoličkih krugova diljem svijeta su vrlo oštre, i sudeći prema njima učinak motuproprija je sasvim suprotan od onoga što je Papa htio.  Spomenut ćemo samo nekoliko. Tako bivši prefekt Kongregacije za nauk vjere Gerhard Müller primjećuje kako bi Papinu želju za vraćanjem k jedinstvu tzv. tradicionalista trebalo usporediti s njegovom „odlučnošću“ da stane na kraj bezbrojnim progresivističkim oskvrnućima liturgije koja su jednake svetogrđu. Namjera je jasna, nastavlja kardinal Müller, da se izvanredni oblik dugoročno osudi na propast. „Bez imalo empatije ignoriraju se vjerski osjećaji (često mladih) sudionika mise prema Misalu Ivana XXIII. (1962). Umjesto da cijeni miris ovaca, pastir ih kruto udara štapom“, dodaje kardinal.[11]

Poznati stručnjak za liturgiju dr. Peter Kwasniewski tvrdi da je motupropij pape Franje bez presedana u povijesti Crkve: „Nikada u cijeloj povijesti Crkve nije bilo tako dramatičnog odbacivanja papinog prethodnika. Nikada.“[12] Ovo će svugdje povećati podijeljenost, dodaje Kwasniewski, između biskupa, biskupija, bogoslovija, redovničkih zajednica… Papa je u zabludi ako misli da će jednim potezom pera izbrisati ljubav koju ljudi gaje prema tradicionalnoj katoličkoj liturgiji, zaključuje dr. Kwasniewski.

Kardinal Raymond Burke je rekao da u svojem dugogodišnjem iskustvu nije svjedočio „izrazito negativnoj situaciji“ o kojoj piše papa Franjo u svojem popratnom pismu. Dok neki vjernici možda imaju pogrešne ideje, uopćeno govoreći, kaže kardinal Burke, vjernici privrženi starom obredu u pravilu „imaju duboku ljubav prema Crkvi i svećenicima u Crkvi“.[13] Ako negdje i postoji problem onda se to treba individualno rješavati, a ne kazniti cijeli pobožni puk, dodaje kardinal Burke. Ton kojim je napisan motuproprij ocijenio je „surovim“.

Pomoćni biskup Hertogenboscha u Nizozemskoj, Robertus Gerardus Mutsaerts, kaže da su svi pape od Pavla VI. pa na dalje ostavili odškrinuta vrata za slavljenje tradicionalne mise dok je papa Franjo sa svojim motuproprijem silovito zalupio ta vrata i time dao pljusku svim svojim prethodnicima. „Liturgija nije igračka pape; ona je nasljeđe Crkve. Kakva je to Franjina opsesija da želi iskorijeniti malu grupu tradicionalista,“ pita se biskup  Mutsaerts. „Papa bi trebao biti čuvar tradicije, a ne tamničar tradicije. Dok se Amoris laetitia odlikuje nejasnoćama, Traditionis custodes je savršeno jasna objava rata.“[14]

Gregory DiPippo piše za Novi liturgijski pokret da sada moramo udvostručiti naše molitve za papu Franju, čiji će cijeli pontifikat, svaki osmjeh, svaki zagrljaj bolesnika, i svaki poziv na milost, biti umrljani za sva vremena ovim aktom bez presedana, pastoralnom okrutnosti, pokušajem opoziva Summorum pontificuma.[15]

Neki već predviđaju progon i nove katakombe, primjerice nadbiskup Carlo Maria Viganó je još prije objave ovog motuproprija, govoreći o ukidanju mise svih vremena, pozvao vjernike da „se pripreme za silazak u katakombe, prikazujući to iskušenje za obraćenje pastira“.[16] Samo što progon ovog puta ne dolazi od cara, tj. svjetovnih vlasti, već od prelata Crkve. U SAD-u su već na desetine svećenika suspendirani od strane svojih biskupa samo zato što su bili vjerni katoličkom nauku.[17] Što je danas netko pravovjerniji time ima više šanse da bude suspendiran, dok hereticima cvjetaju šanse za uspon u crkvenoj hijerarhiji (pogledajmo samo imenovanja i promocije koje čini papa Franjo). Ne treba nas onda previše začuditi ovaj „milosrdni“ postupak pape Franje. Na kraju možemo zaključiti da se ovdje radi o ideološkim motivima koji nemaju ništa s navodnom brigom za jedinstvo Crkve.

Izgleda da smo se približili vremenu o kojem piše sv. Pavao: „Doći će vrijeme kad ljudi neće podnositi zdrava nauka, nego će sebi po vlastitim požudama nagomilavati učitelje kako im godi ušima; od istine će uho odvraćati, a bajkama se priklanjati“ (2 Tim 4,3-4).

Ivan Poljaković

Slika: Church Militant

[1] https://press.vatican.va/content/salastampa/it/bollettino/pubblico/2021/07/16/0469/01014.html 17.07.2021.

[2] https://www.vatican.va/content/benedict-xvi/en/motu_proprio/documents/hf_ben-xvi_motu-proprio_20070707_summorum-pontificum.html 17.07.2021.

[3] https://press.vatican.va/content/salastampa/it/bollettino/pubblico/2021/07/16/0469/01015.html#ingL

17.07.2021.

[4] Isto.

[5] https://www.churchmilitant.com/news/article/francis-wont-cancel-hindu-rite-mass 21.07.2021.

[6] https://www.lifesitenews.com/news/watch-priest-in-rainbow-colors-celebrates-pride-mass-outside-stonewall-inns-gay-bar 23.07.2021.

[7] Ovdje preporučujemo pogledati video: https://www.youtube.com/watch?v=ue9VoAEQ9x8 28.07.2021.

[8] https://www.churchmilitant.com/news/article/survey-latin-mass-attendees-far-more-orthodox-devout  27.07.2021.

[9] https://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_const_19631204_sacrosanctum-concilium_en.html  27.07.2021.

[10] https://www.crkvena-glazba.hr/wp-content/uploads/2016/03/Op%C4%87a-uredba-Rimskog-misala.pdf  27.07.2021.

[11] https://www.catholicnewsagency.com/news/248422/cardinal-muller-critiques-pope-francis-harsh-response-to-extraordinary-form-compared-to-german-synodal-way 21.07.2021.

[12] https://www.lifesitenews.com/news/liturgy-expert-popes-new-restriction-of-old-rite-mass-kind-of-like-telling-millions-of-catholics-just-to-jump-off-a-bridge-or-hang-themselves?utm_source=top_news&utm_campaign=standard  18.07.2021.

[13] https://www.ncregister.com/news/latin-mass-supporters-react-with-dismay-to-pope-s-severe-new-restrictions 19.07.2021.

[14] https://voxcantor.blogspot.com/2021/07/dutch-bishop-says-bergoglio-has-shot.html  26.07.2021.

[15] https://www.newliturgicalmovement.org/2021/07/pray-for-pope-francis.html#.YPyC_rpxfIU   19.07.2021.

[16] https://www.marcotosatti.com/2021/06/10/vigano-considerations-on-the-feared-modification-of-the-motu-proprio-summorum-pontificum/ 18.07.2021.

[17] https://www.churchmilitant.com/news/article/persecuted-priests-speak-out 18.07.2021.

Apologetska udruga bl. Ivan Merz
Put Lokve 8, Kožino, Zadar

Na braniku

Na braniku – Apologetski priručnik br. 1

Na braniku - Apologetski priručnik br. 1 je prvo nakladničko djelo Apologetske udruge bl. Ivan Merz. U knjizi se nalazi 70 odabranih apologetskih tekstova napisanih od strane 12 autora, članova i suradnika Apologetske udruge bl. Ivan Merz.

Saznajte više

Donacije

"Svatko neka dade kako je srcem odlučio; ne sa žalošću ili na silu jer Bog ljubi vesela darivatelja."

IBAN: HR8523400091110376905
(BIC: PBZG HR 2X)

Pretplatite se za novosti

Preporučujemo

Kupite naše knjige

Izradio Mate Mišlov za Katolik.hr
Autorska prava 2020. Sva prava pridržana.