Apologetska udruga bl. Ivan Merz
Katolik.hr
Razlozi nade koja je u nama.

Zašto katolici nazivaju svećenike “ocem”?

Objavljeno: 5. lipnja 2009.
Kategorija: Marija i sveci

Tko god je čitao Sveto Pismo, najvjerojatnije ga je zbunio ovaj navod:

‘Vi pak ne dajte se zvati ‘Rabbi’, jer jedan je učitelj vaš, a svi ste vi braća. Ni ocem ne zovite nikoga na zemlji jer jedan je Otac vaš – onaj na nebesima.”  (Mt 23, 8-9)

Pitanje je jednostavno. Smije li se ikog zvati ocem, ili učiteljem, na ovome svijetu? Ako Isus takvo što ovdje navodi, tada Katolici čine grijeh kad svojeg svećenika nazivaju “ocem”, te  smrtnom biću pridodaju čast koju ima samo Bog. Ali ako je tako, svi bi kršćani trebali osmisliti nova imena za muževe svojih majki ili predavače u školama, ne bi li izbjegli sličnu grešku. Bez obzira na ovaj paradoks, pojedinim je radikalnim zajednicama ovo česta polazišna točka za kritiku Katoličke Crkve, te navode da svojim nazivanjem svećenika ocem, Katolici čine konkretnu kontradikciju sa Svetim Pismom.

Katolici, s druge strane, navode da Isus na ovome mjestu u Bibliji nije uveo nikakvu doktrinalnu zabranu nazivanja ljudi “ocem” ili “učiteljem”. Na danom biblijskom citatu, Isus je koristio metaforički govor stručno zvan hiperbola. Radi se o namjernom pretjerivanju u govoru, ne bi li se dokazala poanta. Primjerice, ako se tijekom razgovora za nekog veli da je visok kao planina, nitko od sudionika neće pomisliti da se radi o čovjeku visokom nekoliko stotina metara. Namjerno se ostavlja preuveličan podatak, ne bi li se naglasila visina čovjeka o kojem se govori. Isus jednostavno veli da moramo biti toliko svjesni Božjeg utjecaja u našem životu, da niti jedan otac ili učitelj ne bi trebao biti više zastupljen. 

Bez takvog razumijevanja teksta, bilo bi moguće zamijeniti Isusovu zapovijed naglašavajući njenu doslovnost. Primjerice, mogli bismo neke ljude ne zvati učiteljima, ali dopustiti da njihova učenja zamijene Božje upute.
Da su apostoli tako shvaćali Isusove riječi, dokaz je u činjenici da su druge ljude nazivali očevima i učiteljima. Drugim riječima, razumijevaju Isusa na isti način kao i Katolička Crkva danas.

Primjerice, Stjepan naziva stare pismoznance “ocima” a još k tome govori da uz njih ima i njegove braće

”Veliki svećenik upita: “Je li to tako?” Stjepan odgovori: “Braćo i oci, čujte! Bog slave ukaza se ocu našemu Abrahamu dok bijaše u Mezopotamiji, prije negoli se nastani u Haranu, i reče mu: Iziđi iz zemlje svoje, iz zavičaja svoga, hajde u zemlju koju ću ti pokazati.” (Dj 7, 1-3)

Pavao Izaka naziva ocem:

”Evo doista riječi obećanja: U ovo ću doba doći i Sara će imati sina. Ali ne samo to! I Rebeka je s jednim, s Izakom, ocem našim, zanijela.”
(Rim 9, 9-10)

Ivan govori starcima da su oci, rečenicu nakon što Boga nazove Ocem:

”Napisah vama, djeco, jer upoznaste Oca. Napisah vama, oci, jer upoznaste onoga koji je od početka. Napisah vama, mladići, jer ste jaki i riječ Božja u vama ostaje i pobijedili ste Zloga.” 
(1 Iv 2,14)

Pavao sebe naziva učiteljem naroda:

”Jer jedan je Bog, jedan je i posrednik između Boga i ljudi, čovjek – Krist Isus, koji sebe samoga dade kao otkup za sve. To je u svoje vrijeme dano svjedočanstvo, za koje sam ja postavljen propovjednikom i apostolom – istinu govorim, ne lažem – učiteljem naroda u vjeri i istini.(1 Tim 2, 5-7)

Pavao govori da Bog postavlja ljude za učitelje:

”I neke postavi Bog u Crkvi: prvo za apostole, drugo za proroke, treće za učitelje; onda čudesa, onda dari liječenja; zbrinjavanja, upravljanja, razni jezici.” (1 Kor 12,28)

”On i “dade” jedne za apostole, druge za proroke, jedne opet za evanđeliste, a druge za pastire i učitelje da opremi svete za djelo služenja, za izgrađivanje Tijela Kristova dok svi ne prispijemo do jedinstva vjere i spoznaje Sina Božjega, do čovjeka savršena, do mjere uzrasta punine Kristove: da više ne budemo nejačad kojom se valovi poigravaju i koje goni svaki vjetar nauka u ovom kockanju ljudskom, u lukavosti što put krči zabludi.” (Ef 4, 11-14)

Ima kritičara koji se  pokušavaju sakriti iza argumenta da je Isus govorio o duhovnom očinstvu i učiteljstvu, ali time idu izuzetno protiv doslovnog iščitavanja teksta. Isus je jasno objavio “ne zovite nikog ocem”, dakle ne samo u duhovnom, već u svakom kontekstu. S druge strane, da je i takva interpretacija teško obranjiva govori nam Pavao kad Timoteja, kojem nije pravi otac, naziva svojim sinom.

”Taj ti zadatak predajem, sine Timoteju, u skladu s proroštvima nekoć nad tobom izrečenima: na njih oslonjen, bij boj plemeniti imajući vjeru i dobru savjest, koju su neki odbacili i doživjeli brodolom vjere.” (1 Tim 1,18)

”Ti se dakle, dijete moje, jačaj milošću u Kristu Isusu i što si od mene po mnogim svjedocima čuo, to predaj vjernim ljudima koji će biti podobni i druge poučiti.”  (2 Tim 2, 1-2)

‘Nadam se u Gospodinu Isusu da ću vam uskoro poslati Timoteja da mi odlane kad saznam što je s vama. Nikoga doista nemam tako srodne duše tko bi se kao on svojski za vas pobrinuo jer svi traže svoje, a ne ono što je Isusa Krista. A prokušanost vam je njegova poznata: kao dijete s ocem služio je sa mnom Evanđelju.”  (Fil 2, 19-22)

Što na kraju reći? Kada Katolik naziva ocem svojeg svećenika, ne smatra ga nikakvim bogom već govori o njemu u istom kontekstu kojeg su koristili apostoli u gornjim primjerima.

Osobe koje tvrde da takvo što nije ispravno u direktnoj su suprotnosti s Božjom Riječi i prkose vjeri koja je istovjetna s apostolskom. Izmislili su tu razliku, krivo interpretirajući Isus,a u nadi da ljudi neće provjeriti Sveto Pismo i uvjeriti se u osnovanost katoličke vjere.

Sinke

Apologetska udruga bl. Ivan Merz
Put Lokve 8, Kožino, Zadar

Na braniku

Duh vremena - Apologetski priručnik br. 2

Duh vremena - Apologetski priručnik br.2 je treće nakladničko djelo Apologetske udruge bl. Ivan Merz. U knjizi se nalazi 37 odabranih apologetskih tekstova koje su napisali četiri autora, članovi i suradnici Udruge. Predgovor knjizi je napisao danas jedan od najvećih branitelja vjere, biskup Athanasius Schneider.

Saznajte više

Donacije

"Svatko neka dade kako je srcem odlučio; ne sa žalošću ili na silu jer Bog ljubi vesela darivatelja."

IBAN: HR8523400091110376905
(BIC: PBZG HR 2X)

Donacije

Pretplatite se za novosti

Kupite naše knjige

Izradio Mate Mišlov za Katolik.hr
Autorska prava 2024. Sva prava pridržana.